Cum să Faci Conversații de Calitate. 5 Tehnici Simple pentru a Îmbunătăți Calitatea Conversațiilor.
A face o conversație de calitate este o aptitudine care îți va aduce multe avantaje, atât în mediul profesional, cât și în mediul social.
Dacă vrei să faci conversații de calitate la serviciu, în business, la petreceri, cu familia sau cu prietenii, te anunț de pe acum că va trebui să ieși puțin din zona de confort și să faci lucrurile deliberat, nu doar să mergi „pe pilot automat”.
În acest articol îți voi prezenta ce sunt conversațiile de calitate, la ce îți va folosi să ai această aptitudine socială și apoi îți voi oferi 5 tehnici simple care, dacă le implementezi următoarea dată când conversezi cu cineva, îți vor aduce rezultate aproape instant.
Citește articolul până la capăt și dacă consideri că ți-a fost util, te rog să îl împărtășești pe rețelele de socializare. Îți mulțumesc mult. Acum, să trecem la treabă.
Ce înseamnă conversație de calitate?
O conversație de calitate este un dialog care are sens, oferă satisfacție participanților și este bazat pe interes comun real, manifestat într-un mod autentic, luând în considerare nevoile și obiectivele celor implicați.
O conversație de calitate este, dacă vrei, o discuție în care te-ai simțit confortabil și în care ai avut un schimb de replici pe subiecte de interes pentru ambii participanți.
Când știi că ai o conversație de calitate?
Cel mai probabil după ce aceasta s-a terminat și tu ai rămas cu un sentiment plăcut.
Ce nu este o conversație de calitate?
Nu este un schimb de replici menite să îl pună în dificultate pe interlocutor. Adică nu e ca în tenis, când aștepți să vină mingea și o trimiți în terenul adversarului cu scopul de a marca punctul. Nu, nu este deloc așa.
La ce ne ajută să facem conversații mai bune?
Așa cum ziceam mai sus, a face conversații mai bune este o aptitudine. Această aptitudine te va ajuta la:
- a realiza o conexiune cu cei cu care comunici;
- a crea situații pozitive;
- a te face mai bine înțeles și la a înțelege mai bine interlocutorul;
- a transforma și a influența.
După cum bine vezi, a face conversații de calitate este util în orice profesie ai avea și în orice societate.
Atât timp cât ești într-un context în care există interacțiune umană, această aptitudine îți va aduce un avantaj competitiv.
Deci, din punctul meu de vedere, merită să învestești în ea.
Acum, că am vorbit despre ce este și la ce te ajută, hai să îți spun ce trebuie să faci ca să te asiguri că să faci conversații de calitate.
1. Menține contactul vizual
Pare banal, dar este extrem de important. Scriam mai sus că o conversație de calitate implică interes comun real, autentic.
Este foarte greu să îți faci interlocutorul să creadă că ești cu adevărat interesat de ceea ce spune fără să faci contact vizual cu el din când în când.
De aceea, îți recomand să fii conștient de acest lucru și să încerci să menții contactul vizual cel puțin 50% din timp.
Pentru unii oameni este greu să se uite în ochii celor cu care vorbesc sau îi ascultă, dar hai să te învăț un mic truc.
Nu trebuie să te uiți exact în pupila persoanei din fața ta, ci poți să îți plimbi privirea în jurul ochilor sau chiar și pe frunte. Persoana din fața ta nu va sesiza acest lucru și va percepe ca și cum te-ai uita în ochii ei.
În schimb, nu încerca să fixezi cu privirea părți ale corpului persoanei cu care conversezi pentru că vei iniția în mintea ei o serie de întrebări care o vor desconcentra de la subiectul discuției.
De exemplu, dacă te uiți la buzele persoanei, probabil se va gândi că e murdară la gură, sau dacă te uiți la păr, se va gândi că nu îi stă bine etc.
2. Fii conștient de limbajul tău non-verbal
Limbajul tău non-verbal poartă foarte mult mesaj. Felul în care îți ții mâinile, postura corpului, ținuta ta, toate acestea îți pot susține mesajul sau, dimpotrivă, îți pot știrbi din credibilitate.
Noi oamenii comunicăm într-o lume a percepțiilor. Percepțiile sunt formate de fiecare dintre noi în funcție de cultură, educație și experiență.
Atunci când ții mâinile în buzunar cât timp comunici cu o persoană nou cunoscută, de exemplu, poți trece neobservat cu acest gest, sau poți să insulți peste limite. Depinde de ce reprezinți tu în acel moment și de mediul în care faci acest gest. Vezi cazul lui Bill Gates.
În orice caz, recomandarea mea este să fii conștient de limbajul tău non-verbal și să îți găsești acele mici lucruri care te fac să pari confortabil și sigur pe tine în respectiva situație.
De exemplu, dacă ai o postură defectuoasă de la statul la birou, încearcă să îți ajustezi poziția înainte de a intra într-o încăpere unde urmează să conversezi cu oameni noi.
Dacă nu știi ce să faci cu mâinile atunci când conversezi, ia-ți un accesoriu pe care să îl ții mereu în mână. În mediul profesional poate fi o agendă, o geantă de piele, un carnet etc.
Fii conștient de limbajul tău non-verbal. Analizează-te în oglindă. Întrebă-te dacă poziția ta atunci când ești relaxat, dacă ținuta ta, susțin ce mesaj vrei tu să transmiți în lume.
Dacă nu, atunci începe să lucrezi și să îți formezi obiceiuri sănătoase.
În webinarul „10 moduri prin care poți îmbunătăți calitatea conversațiilor”, eu și Andrei Pop îți oferim fiecare câte o metodă pe care noi o folosim înainte de evenimente importante pentru a ne asigura că transmitem mesajele potrivite prin limbajul non-verbal. Poți să te înscrii la următorul webinar aici.
3. Alege subiectele potrivite de conversație
Conversațiile de calitate se bazează pe interes mutual. Pe lângă contactul vizual, un alt mod de a îmbunătăți semnificativ calitatea conversațiilor este să găsești rapid în discuție subiecte potrivite, de interes pentru ambele părți.
În acest fel contribui foarte mult la realizarea conexiunii umane pentru că știi foarte bine că oamenii se conectează cu alți oameni care au aceleași valori ca ei.
Oamenii nu țin minte exact cum au început o conversație, deși și acest lucru este important și am scris un articol despre acest subiect. În schimb vor ține minte senzația per ansamblu pe care le-o lași după conversație.
Deci prin subiectele pe care le alegi sau „negociezi” sublim într-o conversație poți contribui la această senzație.
Mulți oameni sunt blocați în „bula” lor de interes și nu își dau seama. Pot discuta cu ușurință despre un număr finit de subiecte, iar când în discuție apar subiecte din afara zonei lor de interes, pur și simplu nu mai știu cum să o întrețină.
Ca să eviți acest lucru, îți recomand să explorezi și să citești cât de des poți articole pe subiecte din afara zonei tale de interes.
Intră pe site-uri pe care nu le-ai mai explorat până acum, citește 2-3 articole despre un domeniu nou pentru tine. În acest fel vei deveni mai interesant și poți la rândul tău să fii cu adevărat interesat atunci când conversezi cu cineva nou.
Ca de exemplu, pentru mine ar fi interesant să aflu mai mult despre antropologie, călătorii în spațiu sau tehnologiile viitorului. Sunt subiecte despre care știu foarte puține, spre deloc, dar despre care mi-aș dori să aflu mai multe.
4. Adresează întrebări de calitate
A adresa întrebări smart este în sine un alt skill. Personalități de top din televiziune care fac interviuri precum Oprah sunt exemple de persoane care sunt maestre în a pune întrebările potrivite.
Adresează întrebări de calitate, despre subiectele de interes sau ca să afli care sunt subiectele de interes.
Adresează întrebări deschise. Adică întrebări la care nu se poate răspunde cu un simplu da sau nu.
Pune întrebările care să înceapă mai degrabă cu:
- Cum….?
Cum petreci timpul liber? Cum ai reușit această performanță? Cum ai ajuns să ai această pasiune?
- Când….?
Când ai fost ultima oară în orașul natal? Când te-ai mutat în București? Când ai început să pictezi?
- Unde….?
Unde ți-ai petrecut ultima vacanță? Unde te-ai născut/crescut/făcut facultatea? Unde ai vrea să mergi în următoarea vacanță?
- Ce….?
Ce te-a inspirat să faci asta? Ce te-a motivat? Ce te-a determinat să iei această decizie?
Citește și articolul „Cum să Scrii Corect un Email Profesional”
5. Fii autentic
Tu ești unic. Nu mai este nimeni ca tine pe această lume.
Nu are niciun sens să încerci să fii cineva sau ceva ce nu ești. Oamenii o vor simți imediat. Iar dacă vor simți că încerci să îi minți, pierzi conexiunea umană.
Așa că fii curajos și fii tu în conversații.
Dar ca să poți fii tu, trebuie să te cunoști foarte bine. Așa că ia-ți timp și descoperă-te pe tine, explorează, vezi ce ți potrivește și ce nu. Găsește-ți vocea unică.
Asta înseamnă că vei descoperi la tine aspecte care pot fi „șlefuite” pe deoparte, dar și lucruri care fac parte din bagajul tău cultural pe care nu ar trebui să le ascunzi, ci dimpotrivă, să le lași să fie descoperite de ceilalți ca elemente de autenticitate.
De exemplu, eu unul apreciez foarte mult oamenii care de-a lungul vieții s-au mutat din locul în care s-au născut și crescut, dar și-au păstrat accentul. Auzind că au un anumit accent, pot foarte ușor să inițiez o conversație despre locul lor natal.
De obicei, oamenii au amintiri frumoase din perioada copilăriei și adolescenței.
În acest fel pot să am conversație centrată pe interlocutor, pe un subiect pozitiv, ușor de discutat, și care îmi permite în același timp să îmi manifest interesul pentru persoana din fața mea.
Dacă vrei să înveți mai multe despre cum poți face conversații de calitate, atunci te invit la cursul „10 moduri prin care poți îmbunătăți calitatea conversațiilor”. Înscrie-te acum și vei găsi în curs informații practice care îți vor îmbunătăți semnificativ abilitățile de comunicare.
Un comentariu