Cum să Începi o Conversație. 4 Recomandări pentru a Începe Conversații cu Impact
Te-ai gândit vreodată cum să începi o conversație cu cineva, dar în același timp să nu folosești acele expresii de început care au devenit parcă „formule”?
În acest articol îți ofer câteva recomandări despre cum să începi o conversație care chiar să aibă impact.
Ba mai mult, îți voi da și câteva idei de discuții cu oameni noi. Așa că citește până la capăt.
Mai mult decât atât, toate aceste recomandări și aplică și la conversațiile scrise. Deci vei găsi în acest articol și moduri de a începe o conversație prin mesaje (SMS, Whatsapp, Messenger, email etc.)
Înainte a începe, trebuie neapărat să îți reamintesc un principiu foarte important:
În comunicare, oamenii nu țin minte ceea ce le-ai spus, ci modul cum i-ai făcut să se simtă. Iar dacă îi faci să se simtă bine și speciali, poți considera că i-ai cucerit. Și crede-mă, există multe moduri prin care poți face un om să se simtă special într-un mod autentic.
Acum hai să vedem cum transformi o simplă discuție într-o conversație cu impact?
1. Începe conversația cu un compliment. Dar mare atenție, nu încerca să flatezi!
Știi și tu – oamenilor le place să audă despre sine.
La urma urmei și ție îți place să auzi că-ți stă bine cu hainele pe care le-ai ales, că ai luat o decizie înțeleaptă sau că ai avut o intervenție potrivită în timpul unei conferințe sau ședințe.
Este o metodă ușor de aplicat pentru că mereu există ceva care poate fi complimentat. Fără excepție.
Dar este o linie foarte subțire între a face un compliment onest și a flata.
Ca să fii sigur că nu dai greș, recomandarea mea este să îi faci interlocutorului tău un compliment despre un accesoriu vestimentar. Și explică-i de ce îți place acel accesoriu pe care l-ai remarcat. Adică oferă și puțin context, nu doar arunca aprecieri care pot părea că sunt vorbe goale.
Apoi, urmărește-i reacția. Va fi vizibil faptul dacă ai reușit sau nu să-i creezi o stare de bine.
Și, voilà, acum ai șanse considerabil mai mari să rămâi în mintea persoanei respective multă vreme după ce s-a încheiat discuția. Tocmai ai devenit memorabil.
Ca să te asiguri că nu treci linia dintre a complimenta și a flata, ai grijă să nu lași impresia că exagerezi.
Oamenii simt când nu ești sincer, chiar dacă nu toți își dau seama pe moment. În schimb, după ce s-a încheiat conversația ta cu ei vor rămâne doar cu sentimentul „nu știu exact ce, dar este ceva ce îmi displace la acea persoană.”
Și nu e acesta modul în care îți dorești să începi o conversație cu impact.
Învață să faci complimente, dar în același timp să fii autentic. Vei avea enorm de câștigat în relațiile cu cei din jur și vei găsi apoi ușor subiecte de discuție, pornind chiar de la complimentul tău.
Înscrie-te la webinarul gratuit și învață cum poți face o primă impresie memorabilă.
2. Începe o conversație cu o întrebare despre ce îl pasionează pe interlocutorul tău
Adevărul este că oamenilor le face mare plăcere să vorbească despre ei înșiși, în general.
Tocmai de aceea, cei mai buni comunicatori sunt de fapt ascultători activi, pentru că știu să adreseze întrebări deschise și să asculte cu atenție răspunsurile.
Dacă răspunsurile sunt despre ce îi pasionează pe cei cu care vrem să conversăm, este cu atât mai bine.
Începe, deci, conversația cu o întrebare deschisă, care să scoată la suprafața o pasiune.
O întrebare deschisă este o întrebare care îi lasă loc interlocutorului tău să ofere un răspuns cât de dezvoltat dorește. Ba chiar îl încurajează să intre mai adânc în subiect.
O întrebare închisă, în schimb, nu-i oferă ocazia decât să-ți dea un răspuns simplu, de tipul „da” sau „nu.”, iar acest lucru va duce, în mod garantat, la încheierea discuției voastre mai repede decât ți-ai dori.
Ține minte: oamenilor le face plăcere să vorbească despre ceea ce ei fac cu pasiune. Așa că, poți începe o conversație cu impact cu o întrebare de tipul: “Sunt foarte frumoase tablourile tale. Ce te-a inspirat să le pictezi?”
Uite alte câteva exemple care pot să genereze o grămadă de subiecte de discuții:
- La ce proiect interesant lucrezi acum?
- Ce îți place cel mai mult la jobul tău?
- Care a fost cel mai interesant proiect la care ai lucrat până acum?
- Ce te motivează să continui cu acest proiect?
- De unde îți găsești inspirație?
- Cum ți-a venit ideea să începi acest proiect?
- Ce alte pasiuni mai ai?
Secretul e să îi creezi interlocutorului tău un spațiu favorabil spre a vorbi deschis cu tine.
De aici în colo trebuie doar să asculți cu atenție pentru că ai ocazia să afli foarte multe lucruri despre persoana cu care conversezi.
Cumpără ebookul ”Arta Subtilă a Comunicării Eficiente” și vei primi bonusuri în valoare de 250 lei.
Recomandare extra
Dacă e posibil, încearcă să reții câteva detalii pe care să le folosești ulterior. Te vor ajuta foarte mult la clădirea relației cu acea persoană.
Hai să îți dau un exemplu personal despre de ce ar trebui să reții detalii.
Când am ajuns în Franța a trebuit să îmi deschid un cont bancar.
Am mers la prima agenție bancară pe care am găsit-o deschisă și am intrat în biroul celui care urma să-mi devină consilierul meu la respectiva bancă.
La acea primă întâlnire mi-a zis că se mutase la agenția din Lille în urmă cu câteva luni și că până atunci lucrase la aceeași bancă, dar în orașul lui natal, Dunkerque.
Am reținut acest detaliu, iar după câteva luni, la următoarea întâlnire pe care am avut-o cu același consilier, i-am spus că am apucat să vizitez orașul lui natal Dunkerque și că mi-a plăcut faleza de la plajă.
Omul a rămas pur și simplu uimit că am reținut unde s-a născut. Bineînțeles că au venit ulterior recomandări de locuri de vizitat, restaurante și ponturi știute doar de localnici. Și o scutire pentru comisionul lunar de administrare a contului. Pentru că sunt un client bun.
Cam acesta este efectul unei conversații cu impact.
3. Ieși din tipare și folosește un ice-breaker îndrăzneț
Dacă vrei să fii un maestru în conversații, trebuie să gândești conversațiile sub forma unui traseu.
Stabilește de unde pleci și unde vrei să ajungi.
Scopul? Acela de a da curs unei discuții care să te ducă la îndeplinirea obiectivului tău, indiferent dacă acesta este de a face o vânzare, de a cunoaște persoana sau de a-ți face o conexiune.
Stabilește-ți dinainte un set de întrebări de început – niște întrebări pe care le poți adresa cu degajare, în mod natural.
Fii creativ, fii îndrăzneț, ieși din tipare și întreabă-ți interlocutorul care este „de ce-ul” său? Acest exemplu vine de la Simon Sinek, din deja faimoasa lui carte „Start With Why”.
Pornind de la acesta, poți formula următoarele întrebări:
- Ce te motivează pe tine să faci acest proiect?
- Care e motivul pentru care te trezești dimineața?
- Care este de ce-ul tău?
- Ce te face să te ridici dimineața din pat?
Îndrăznește – interlocutorul tău o să fie plăcut surprins de întrebare.
Totuși, trebuie să-ți alegi bine persoanele cu care vrei să fii îndrăzneț. Poate cu unii nu merită sau chiar e nepotrivit. Așa că aș completa: fii îndrăzneț, dar nu cu oricine. Fii și selectiv.
4. Începe o conversație cu o glumă (preferabil despre tine)
Ești persoana care-și face prietenii din grupului său să râdă?
Perfect – înseamnă că te descurci să faci glume. Și este un atuu pe care îl poți folosi în favoarea ta, indiferent de gradul de formalitate al situației în care te afli. Pentru că oamenilor le place să râdă și să se destindă.
Dar umorul trebuie folosit cu grijă. Pentru că subiectul glumei nu trebuie să genereze emoții negative pentru niciunul dintre participanții la discuție.
Așa că, reține următoarea regulă – NU face glume despre:
- Familie;
- Sex;
- Politică;
- Stare de sănătate;
- Religie.
În schimb, poți spune ceva amuzant despre tine.
În engleză se numește self-depricating humor. Adică când faci o glumă prin care minimezi o acțiune de-a ta, subevaluezi implicarea ta sau spui ceva cu un exces de modestie.
Această tehnică va aduce ca un magnet oameni în discuție.
Te încurajez să exersezi și să folosești această tehnică cât de des ai ocazia, pentru că umorul face parte din toolbox-ul unui om cu adevărat magnetic.
Recomandare bonus pentru a începe și menține o conversație
Și dacă tot ai parcurs toate aceste ponturi, nu uita să dai atenție limbajului tău non-verbal.
Asigură-te că ești relaxat că nu folosești gesturi închise și că arăți prin corpul tău că vrei cu adevărat să fii angajat într-o conversație cu impact.
Totuși, limbajul non-verbal poate să nu fie la fel de evident când te afli într-un meeting online, cum e atunci când ești față în față cu cineva. Dar acest lucru nu înseamnă că nu trebuie să tratezi meeting-urile online cu aceeași seriozitate.